Kiemelt hirdetések

Aktuális

Törvénybe iktatták a béremelést

 

Az Országgyűlés megszavazta az alacsony keresetű munkavállalók bérének emelését ösztönző egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot, amelyet Rogán Antal, Koszorús László, Balla Mihály, Kara Ákos, Ágh Péter (fideszes) és Pálffy István (KDNP-s) „bérkommandós” képviselők terjesztettek be.

Megregulázzák a versenyszférát

A törvénnyel azt szeretnék elérni, hogy – hasonlóan a közszférában megvalósult bérkompenzációhoz – a magánszférában se legyenek olyan munkavállalók, amelyeknél a dolgozóknak a nettó keresete csökken az előző évihez képest. Így tehát az a munkaadó, amely a bruttó 300 ezer forint alatti munkabérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges béremelést nem hajtja végre, a jövőben rendezetlen munkaügyi kapcsolattal rendelkező munkáltatónak számít majd, azaz például nem indulhat közbeszerzési eljáráson, nem kap támogatást a központi költségvetésből és az elkülönített állami pénzalapokból, felkerül a munkaügyi hatóság honlapjára két évre és elesik a különböző kedvezményektől.

Rogán Antal már akkor jelezte, hogy szükség lesz egy ilyen jogszabályra, amikor átadta a miniszterelnöknek az általa vezetett bérmonitoring bizottság jelentéstervezetét. A testület szerint a közszférában mára gyakorlatilag mindenhol megtörtént a nettó bérek kiegészítése, így a kincstári szférában, vagyis az állami foglalkoztatottak esetében, valamint az állami és az önkormányzati vállalatok körében is. A politikus akkor azt mondta, a versenyszférában mintegy 50 százalékban valósult meg a bérek növekedése. Ez alapvetően azokat a cégeket jelentette, amelyek hozzájutottak a nyereségadó-kedvezményhez.

A gazdasági bizottság támogatta

A kormánypártok támogatásával általános vitára alkalmasnak minősítette a Parlament gazdasági bizottsága egy héttel ezelőtt a javaslatot. Rogán Antal azzal indokolta az előterjesztést, hogy az a cég, amely nem akar indulni közbeszerzésen, és nem tart igényt támogatásra, figyelmen kívül hagyhatja a törvényt. A fideszes politikus a munkaadók felmérésére hivatkozott: 40-45 milliárd forintba kerül nekik a bérkompenzáció, ugyanakkor a nyereségadó és az adminisztráció csökkentésével ettől több pénz marad náluk.

Volner János (Jobbik) bizottsági alelnök a piaci logikával ellentétesnek nevezte a törvényjavaslatot, mivel nem biztos, hogy a cégek kitermelik a kompenzáció fedezetét. A kötelezés okát abban jelölte meg, hogy az egykulcsos szja miatt a költségvetésből 500 milliárd forint esett ki, a bércsökkenést pedig a kormány a kis- és közepes vállalkozásokkal akarja megfizettetni. Ez azért érdekes, mivel amúgy a kormány deklarált célja ezek támogatása. Kovács Tibor (MSZP) pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a szövegben a kormány az Országos Érdekegyeztető Tanáccsal (OÉT) folytatott konzultáció után határozza meg rendeletben az elvárt munkabéremelést. Ugyanakkor a parlament most tárgyalja az OÉT megszüntetését.

A munkaadók szerint elbocsátásokat szülhet a törvény

Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára az fn.hu-nak elmondta: munkáltatóként nagyon nem tartják szerencsésnek a „bérkommandós” politikusok javaslatát. Nem érti, hogy az üzleti szféra ügyeibe hogyan szólhat bele az állam, amikor nem munkaadó, és nem is tulajdonos. Kiveszik a munkaadó kezéből azt a lehetőséget, hogy ő maga döntse el, kinek a bérét emeli. A fizetésemelés sok cégnél differenciáló, ösztönző eszköz volt eddig – tette hozzá.

Ha egy veszteséges vállalkozás – jogkövető magatartással – valahogy „kigazdálkodja” a béremelést, akkor könnyen lehet, hogy veszélybe kerül a működése – vélekedett a VOSZ főtitkára. Hiszen senki sem akar a munkaügyi felügyelet feketelistájára kerülni. A kompenzáció mértékét ráadásul rendeletben határozzák meg, ebbe tehát nem is lesz beleszólási joga a munkaadóknak. Szerinte azt is bele kellett volna foglalni a szövegbe, hogy a vállalkozásokat a profit, jövedelmezőség alapján sorolják csoportokba, és azok, amelyek veszteségesek, könnyítést kapjanak. Ám azzal, hogy a közbeszerzési eljárásból és az állami pályázatok alapján járó támogatásokból is kizárják őket, ha nem tudnak bért emelni. Ezzel könnyen ellehetetleníthetnek sok munkaadót.

A kikényszerített bérfejlesztés következménye elbocsátáshullám lehet, nőhet a feketemunka, illetve egyre több embert alkalmazhatnak majd a cégek színlelt szerződéssel (megbízási szerződéssel vagy alvállalkozóként) – ecsetelte a lehetséges forgatókönyveket Dávid Ferenc.

A munkavállalók is félnek

A Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetség (VDSZ) szerint is tömeges elbocsátásokat, a kisebb cégek csődjét, végül az ipari termelés teljes szétverését eredményezheti „a versenyszférára erőltetett bérkompenzáció”. A VDSZ szerint a „tervezett intézkedés nem más, mint a kormány rossz szja-módosításának sunyi korrigálása, s aki nem engedelmeskedik, feketelistára kerülhet”.

Székely Tamás, a vegyipari szakszervezet elnöke szerint sok cég „csődbe megy, vagy formailag elküldi és feketemunkásként, netán színlelt alvállalkozói szerződéssel ’visszafoglalkoztatja’ dolgozóinak többségét – ezekből a lehetőségekből választhatnak azok a versenyszférában működő cégek, amelyek nem tudják béremeléssel kompenzálni a kormány elhibázott szja-változtatásának a hatását, de nem akarnak a hatalom feketelistájára sem kerülni”.

A vélemények ugyanakkor nem egyöntetűek: egyes szakszervezetek üdvözlik, mások azonban csak tüneti kezelésnek tartják a törvényjavaslatot, amely alapján a kormány rendeletben állapíthatná meg a bruttó 300 ezer forint alatti munkabérek emelési mértékét, hogy azok nettó értéke ne csökkenjen 2012-2013-ban.

(forrás: fn.hu)

Copyright © 2011 Láng Nikolett.
Minden jog fenntartva.