Aktuális
Egyéni vállalkozás indítása - Kata alá bejelentkezés
Egyéni vállalkozás indítása elektronikus úton történhet, amihez szükséges egy ügyfélkapu, anélkül nem lehet. Ügyfélkapu létesítése bármelyik okmányirodában lehetséges és ingyen van. Az ügyfélkapu amúgy is egy hasznos dolog, elküldhető a saját szja bevallásunk, látjuk az aktuális adófolyószámlánkat, értesítést kapunk, ha lejár az útlevelünk, kérhetünk erkölcsi bizonyítványt és még sok-sok dologra jó.
Ha megvan az ügyfélkapu, indíthatjuk az egyéni vállalkozást. Először is el kell dönteni, hogy milyen tevékenységi körökben szeretnék működni, ehhez segítséget nyújt ez az oldal.
Vannak olyan tevékenységi körök, amelyek végzéséhez engedély szükséges, ezekről mindig tájékozódjunk időben, mert az engedély nélkül nem kezdhető meg bizonyos vállalkozási tevékenység. (pl. könyvelő, villanyszerelő). Ha nekünk nincs ilyen engedélyünk, de lesz ilyen alkalmazottunk, az is megfelelő.
A továbbiakban el kell dönteni, hogy áfa körben szeretnénk tevékenykedni vagy sem. Ez már nem olyan egyszerű feladat, ehhez javasoljuk mindenféleképpen szakértő (könyvelő) bevonását.
Ha várhatóan nem fogjuk elérni éves szinten a 6 m ft-os árbevételt, akkor választhatjuk az alanyi áfamentességet. Ez azt jelenti, hogy a számláinkat áfa felszámítása nélkül kell kiállítani, így áfát sem kell fizetni, viszont a beszerzéseink után sem vonhatjuk le az áfát. Ha kevés költségünk van, akkor valószínűleg nem érdemes ezzel foglalkozni, bonyolítja az adminisztrációt. Ha viszont az év során elérjük a 6 m ft-os árbevételt, az sem okoz problémát, csak attól a pillanattól kezdve, már abban a számlában is, amivel elérjük a határt, fel kell számítani az áfát, a beszerzéseink áfa tartalmát levonhatjuk, és innentől áfa bevallás készítésére leszünk kötelezettek.
Ha úgy döntünk, hogy belépünk az új adó, a Kata alá, akkor már csak azt kell eldönteni, hogy főállású katások vagy mellékállású katások legyünk. Alapeset: ha valakinek nincs heti 36 órát meghaladó munkaviszonya, az csakis főállású katás lehet. Ezt jelölni kell a kitöltendő nyomtatványon.
A nyomtatvány fajtája függ a székhely földrajzi helyétől, azaz onnan kell letölteni, ahol a székhely be lesz jegyezve.
A nyomtatvány kitöltéséhez általános nyomtatványkitöltő is szükséges, mint bármilyen bevalláshoz. Aki egyszer már használta, az tudja, hogy nem olyan nehéz dolog, de van aki, nem szeret ezzel "kínlódni".
Tételezzük fel, hogy van ügyfélkapu és a nyomtatványkitöltő telepítve van a gépünkön, letöltöttük a székhely szerinti nyomtatványt, kitöltöttük az azonosító adatainkkal és eldöntöttük, hogy alanyi áfamentes katások leszünk. A hibátlanul kitöltött nyomtatványt el kell küldeni ügyfélkapun keresztül elektronikusan a hatóság részére. A hatóság bizonyos idő után értesíteni fog minket, hogy elfogadták-e egyéni vállalkozásunk létrehozását, továbbá hogy beléphetünk-e a kata alá. Hogy ez mennyi idő, ezt még nem tudjuk, de remélhetőleg 1-2 héten belül azért fogunk rá választ kapni.
Egyéni vállalkozás indítása díjmentes. Ha szeretnénk vállalkozói igazolványt kiváltani, az 10.000 ft-ba kerül, de ez nem kötelező.
Ha elfogadták, akkor lehet elkezdeni a tevékenységet. Ha áfa körbe léptünk, akkor kötelező a bankszámla nyitása, egyéb esetben elfogadható a privát bankszámla használata is, de ha túl sok a privát tétel, akkor azért szerencsésebb a külön vállalkozói bankszámla. Ma már nagyon kedvező kisvállalkozói banki csomagok érhetőek el, nézzenek körül.
Szükségünk lesz egy számlatömbre és egy bélyegzőre is. Ha csak készpénzes értékesítésünk lesz, akkor elegendő a készpénzes számlatömb, de azért jó, ha van olyan is, ami az átutalásos fizetésre is alkalmas.
Ha katások leszünk, akkor a számlára feltétlenül rá kell írni, hogy KISADÓZÓ, különben mulasztási bírságra számíthatunk. Talán a legjobb lenne rögtön a bélyegzőre is ráíratni. Ha magánszemély részére is értékesítünk, akkor nem árt, ha van nyugtatömbünk is. Külön törvény szabályozza, hogy kinek kell kötelezően pénztárgépet használni, erre figyeljünk.
Ha katás adózók vagyunk, bevételi nyilvántartás vezetésére vagyunk kötelezettek, ami azt jelenti, hogy a kiállított számláinkat meg kell őrizni, és erről kell egy nyilvántartást vezetni. Erre alkalmas egy pénztárkönyv is, nyomtatványboltban lehet kapni. Ebben látszik, hogy ha elrontunk valamit, és ott van mellette a javítás is.
Ha nem érjük el az évi 6 m ft-os árbevételt, akkor más dolgunk nincs is, mint a bevételeinkről évente egyszer elküldeni egy bevallást, szintén ügyfélkapun keresztül. Na és persze a havi katát befizetni. Na jó, még be kell jelentkezni az iparűzési adó alá, erről év végén bevallást kell készíteni, és még a kötelező kamarai regisztrációt is meg kell tenni.
Ha valakinek negyedév végén a tartozása meghaladja a 100 ezer ft-ot, akkor az adóhatóság törli a katások rendszeréből.
Ha valakinek nem megy az üzlet, és azt a havi 50 ezer ft katát sem tudja fizetni, akkor lehetősége van az egyéni vállalkozását szüneteltetni vagy megszüntetni. Erre érdemes figyelni, mert ha halmozódik az adótartozás, az egyéni vállalkozó a felhalmozott tartozásáért a saját vagyonával felel, úgyhogy vagy szüneteltetni kell vagy megszüntetni, semmi szükség halmozni a tartozást, mert nagy baj lehet belőle.
Kata alatt havonta 500 ezer ft árbevételnél 50 ezer ft adót kell fizetni, a többi 450 ezer ft tisztán, adózottan a mienk. Nincs osztalékadó, nincs eho, szja stb.
Ha valaki úgy gondolja, hogy nincs kedve, ideje, türelme az egyéni vállalkozását létrehozni, a nyomtatványokkal bíbelődni, a bevételi nyilvántartását vezetni, kérje ajánlatunkat. Ismerek olyan könyvelőt, akinek a saját szja bevallását én készítem el, és ismerek olyan vállalkozót, akinek köze nincs a könyveléshez, de a saját járulékbevallását ő küldi el magának :-)
Aki egy kicsit összeszedi magát, el tudja maga is végezni ezt a folyamatot, de ha valakinek biztonságot nyújt, hogy egy könyvelő felügyelje a vállalkozását, akkor hívjon vagy írjon nekünk!
"A kisadózó vállalkozás bevételi nyilvántartás vezetésére kötelezett, amelyben időrendben, folyamatosan, ellenőrizhető módon kell nyilvántartania és rögzítenie minden olyan adatot, amely adókötelezettsége teljesítéséhez és a teljesítés ellenőrzéséhez szükséges. A bevételi nyilvántartásnak minimálisan tartalmaznia kell sorszámot, a bizonylat számát, a bevétel összegét, és a bevétel megszerzésének időpontját.
A bevételi nyilvántartásban adatot rögzíteni, módosítani és törölni csak bizonylat alapján lehet. A nyilvántartásban rögzített adatot módosítani vagy törölni csak úgy lehet, hogy az eredeti adat a módosítást, illetve a törlést követően is megállapítható legyen."
(forrás: vallalkozas-okosan.blog.hu)