Aktuális
Így kérjünk jövedelemigazolást a gyedhez
Az adminisztrációs könnyítés helyett egy nyári kormányrendelet bonyolultabbá tette az egészségbiztosítási ellátásokhoz szükséges jövedelemigazolás kérelmét és az ehhez szükséges eljárást. Az alábbi cikkben igyekszünk segíteni az eligazodásban.
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII.1.) Korm. rendeletet módosította a 254/2013. (VII.5.) Korm. rendelet, mely egyre zavarosabbá tette a „Jövedelemigazolás az egészségbiztosítási pénzbeli ellátás megállapításához” elnevezésű szigorú számadású, (sorszámozott) csak kézzel kitölthető nyomtatvánnyal kapcsolatos eljárás szabályait.
Könnyebb lenne a helyzet, ha ez a jövedelemigazolás számítógépes program segítségével is elkészíthető lenne. A szigorú számadású nyomtatványként történő kezelését pedig sajnos nehezen érthető.
A „Jövedelemigazolás az egészségbiztosítási pénzbeli ellátás megállapításához” című nyomtatványt 2013. július 15-e előtt a munkaviszony megszűnésekor minden dolgozó esetében a munkáltatónak ki kellett állítania és át kellett adnia a volt munkavállalója részére.
Ezzel szemben most, - azt írja OEP, hogy – „a 2013. július 15-től hatályos jogszabály módosításának köszönhetően a munkáltatónak már nem kell minden esetben kiállítania a jövedelemigazolást, csak akkor, ha a volt munkavállaló ezt írásban kéri, azaz a törvény elérte egyik célját, csökkentek az adminisztrációs terhek, így a papírmunka is.” (37/A.§.)
Az a tapasztalat, hogy ha a kilépőt tisztességesen tájékoztatják a jogairól, akkor ő minden esetben írásban kéri a jövedelemigazolás kiadását, mert „biztosan jó lesz még a nyugdíjhoz” – gondolja, s az ellenkezőjéről nem lehet meggyőzni. Tehát kijelenthető, hogy a jövedelemigazolás kiállításának kötelezettsége megmaradt.
Egy másik lehetőség a kiléptetést végző dolgozó számára az, hogy nem tájékoztat, és nem állítja ki a nyomtatványt, soha. Így tényleg csökkenhet a papírmunka, de ezt csak az igazán kicsi vállalkozások engedhetik meg maguknak.
A végrehajtási alaprendelet 37.§-a szerint 2013. július 15-től a biztosított a biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony létesítésekor az „Igazolvány a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról” elnevezésű nyomtatványt a foglalkoztatónak átadja. A foglalkoztató az átvett Igazolványba három napon belül bejegyzi a biztosítási jogviszony kezdetét és az Igazolványt a jogviszony megszűnéséig megőrzi. A foglalkoztató a biztosítási jogviszony megszűnésekor az Igazolványba bejegyzi a megszűnést, valamint a „Jövedelemigazolás az egészségbiztosítási ellátás megállapításához” elnevezésű nyomtatvány (a továbbiakban: Jövedelemigazolás) kiadásának tényét, és az Igazolványt a biztosítottnak a biztosítási jogviszony megszűnésének a napján átadja, aki az átvételt igazolja. Ha esetleg a dolgozó nem kér jövedelemigazolást, akkor ezt is be kell jegyezni az igazolványba.
2013. július 15-től amennyiben a biztosított a 2014. május 11-ét megelőzően született gyermekre tekintettel igényel terhességi-gyermekágyi segélyt vagy gyermekgondozási díjat, úgy az igény bejelentésével egyidejűleg a foglalkoztató rendelkezésére bocsátja az előző év első napjától az ellátás igényléséig minden más munkáltató által kibocsátott jövedelemigazolást.
Amennyiben a jövedelemigazolással kapcsolatos hiánypótlási eljárás – mivel, ha nem hozott jövedelemigazolást kérik, hogy pótolja, valamint kérik a munkáltatót is, - nem vezet eredményre, úgy a terhességi-gyermekágyi segély, illetve a gyermekgondozási díj összegének megállapítása érdekében a NAV-tól kell a szükséges jövedelem adatokat beszerezni.
Az Ebtv. 82/F. § (1) bekezdése alapján a 2014. május 11-ét megelőzően született gyermekekre tekintettel igényelt és megállapított terhességi-gyermekágyi segély vagy gyermekgondozási díj esetében az ellátás összegét a 2013. július 15-e előtt hatályos, valamint a 2013. július 14-e után hatályos jogszabályok alapján is meg kell állapítani, és a biztosított részére a magasabb összegű ellátást kell folyósítani.
Ezért szükséges, hogy az ilyen pénzbeli ellátást igénylők megkapják a jövedelemigazolást, valamint azok is, akik írásban kérik. Az Igazolvány „jövedelemigazolás” rovatában fel kell tüntetni a sorszámával együtt, hogy a jövedelemigazolás kiadása megtörtént. Talán 2015-től reménykedhetünk abban, hogy ez a kötelezettség megszűnik.
(forrás: ado.hu)