Hallgatói munkaszerződés: több pénz a zsebekben

Az Országgyűlés által november 18-án elfogadott 2014. évi adócsomag több ponton módosította a hallgatói munkaszerződésekkel kapcsolatos közteherviselési szabályokat. Összefoglaltuk.

Az adó- és járulék-módosítási csomag két rendelkezése is foglalkozik a hallgatói munkaszerződés alapján, szakmai gyakorlaton vagy gyakorlati képzésen résztvevő hallgatók társadalombiztosítási helyzetével.

Az egyik szabály az 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.) 11. §-át módosítja, a másik pedig a szociális hozzájárulási adó szabályait is tartalmazó 2011. évi CLVI. törvény (a továbbiakban: szocho törvény) rendelkezését változtatja meg.

A Tbj. 11. §-ának módosítása szerint 2014. január 1-jétől nem lesz biztosított az a hallgató, akit hallgatói munkaszerződés alapján képzési program keretében vagy a képzés részeként megszervezett szakmai gyakorlat, gyakorlati képzés keretében foglalkoztatnak. Vagyis – az eddigiektől eltérően – a szakmai gyakorlat időszakára kapott díjazás alapján nem szerez jogosultságot sem pénzbeli egészségbiztosítási-, sem álláskeresési ellátásra, s ez az időszak nem eredményez számára szolgálati időt.

Természetesen – mint felsőoktatási intézmény nappali tagozatos hallgatója – természetbeni egészségügyi ellátásra (kórházi-, háziorvosi ellátás, gyógyszertámogatás stb.) a szakmai gyakorlat időszaka alatt is jogosult.

A szocho törvény 455. §-ának új szabályai szerint nem kell szociális hozzájárulási adót fizetnie annak a foglalkoztatónak, aki a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény szerinti hallgatói munkaszerződés alapján foglalkoztat hallgatót.

Mindez azt jelenti, hogy a jövő évtől a szakmai gyakorlat alapján történő foglalkoztatás esetén sem a foglalkoztatót, sem a foglalkoztatott hallgatót nem terheli társadalombiztosítási kötelezettség.

A hallgatót a képzés részeként megszervezett szakmai gyakorlaton foglalkoztatják. A foglalkoztató részére havi 100 000 forint díjazást fizet.

A jelenleg hatályos szabályok szerint a 100 000 forint hallgatói munkadíj munkaviszonyból származó jövedelemnek minősül, s utána a foglalkoztatónak 27 százalékos szociális hozzájárulási adót, a hallgatónak pedig, 18,5 százalékos egyéni járulékot kell fizetnie (10 százalék nyugdíj-járulék, 8, 5 százalék egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék).

2014-től ez megváltozik, s az új szabályok szerint a foglalkoztató a 27 százalékos szociális hozzájárulási adó (példánkban havi 27 ezer forint), a hallgató pedig a 18,5 százalékos egyéni járulék (példánkban havi 18 500 forint) megfizetése alól mentesül.

(forrás: adozona.hu)