Kiegészítő tevékenységű vállalkozókat érintő változások

A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (Tbj.) 4. § e) pontja alapján kiegészítő tevékenységet folytató az az egyéni, illetve társas vállalkozó, aki vállalkozói tevékenységet saját jogú nyugdíjasként folytat, továbbá az az özvegyi nyugdíjban részesülő személy, aki a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte.

Saját jogú nyugdíjasnak a Tbj. 2012.01.01. naptól hatályos 4. § f) 1. pontja meghatározása szerint az a természetes személy minősül, aki a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvény, illetve nemzetközi egyezmény alkalmazásával a 14. § (3) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott saját jogú nyugellátásban, a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány által folyósított ellátásokról szóló kormányrendelet alapján folyósított öregségi, rokkantsági nyugdíjsegélyben (nyugdíjban), Magyarországon nyilvántartásba vett egyháztól egyházi, felekezeti nyugdíjban vagy növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi járadékban részesül.

A Tbj. 14. § (3) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott saját jogú nyugellátásban részesülőnek az öregségi nyugellátásban részesülőt kell tekinteni - ideértve azt a nőt is, aki 40 év szolgálati idővel ment nyugdíjba - , illetve a rehabilitációs járadékban részesülő személyt.

Fentiek alapján tehát 2012.01.01. naptól nem minősül saját jogú nyugdíjasnak - így kiegészítő tevékenységű vállalkozónak - a rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjban, korengedményes nyugdíjban, előrehozott öregségi nyugdíjban, csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjban, korkedvezményes nyugdíjban, bányásznyugdíjban, szolgálati nyugdíjban részesülő személy.

Esetükben a járulékfizetési kötelezettségnek az alábbiak szerint kell eleget tenni:

A biztosított egyéni vállalkozó a 10% nyugdíjjárulékot, valamint a 8,5% egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulékot vállalkozói jövedelem szerinti adózás esetén a vállalkozói kivét, átalányadózás esetén az átalányban megállapított jövedelem után fizeti meg. A nyugdíjjárulék alapja havonta legalább a minimálbér, az egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulék alapja havonta legalább a minimálbér másfélszerese. Az egyéni vállalkozó nyugdíjjárulékot legfeljebb a járulékfizetési felső határig fizet.

A biztosított társas vállalkozó esetében a 10% nyugdíjjárulékot, valamint a 8,5% egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulékot a társas vállalkozástól személyes közreműködésére tekintettel megszerzett járulékalapot képező jövedelem alapulvételével kell megfizetni. A nyugdíjjárulék alapja havonta legalább a minimálbér, az egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulék alapja havonta legalább a minimálbér másfélszerese. A társas vállalkozó nyugdíjjárulékot legfeljebb a járulékfizetési felső határig fizet.

Fentiek mellett az egyéni vállalkozót, illetve a közkereseti társaságot, a betéti társaságot, a korlátolt felelősségű társaságot, a közös vállalatot, az egyesülést, az európai gazdasági egyesülést, a szabadalmi ügyvivői irodát, a szabadalmi ügyvivői társaságot, az ügyvédi irodát, a közjegyzői irodát, a végrehajtói irodát, az egyéni céget az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvényben foglaltak szerint 27% szociális hozzájárulási adó fizetési kötelezettség is terheli. Az adó alapja e törvény 457. § (3) bekezdése alapján legalább a minimálbér 112,5 százaléka.

Felhívjuk a vállalkozók figyelmét, hogy a Tbj. 4. § s) pontja alapján minimálbér:

1. a tárgyhónap első napján érvényes, a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított személyi alapbér kötelező legkisebb havi összege, és

2. a biztosított egyéni és társas vállalkozó járulékfizetéséről szóló rendelkezések alkalmazásában a tárgyhónap első napján, a teljes munkaidőre érvényes garantált bérminimum havi összege, ha az egyéni vállalkozó személyesen végzett főtevékenysége vagy a társas vállalkozó főtevékenysége legalább középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igényel.

Amennyiben az egyéni, vagy társas vállalkozó személyesen végzett főtevékenysége középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igényel, minimálbérnek 2012. évben a 108.000.-Ft garantált bérminimumot kell tekinteni, a járulék, és szociális hozzájárulási adó alapot ezen összeg figyelembe vételével kell meghatározni.

Ha az egyéni, vagy társas vállalkozó személyesen végzett főtevékenysége középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget nem igényel, a járulék, és szociális hozzájárulási adó alapot 2012. évben a 93.000.-Ft minimálbér figyelembe vételével kell meghatározni.

(forrás: adonet.hu)