Rehabilitációs ellátás, rokkantsági ellátás 2012.

A mai napra virradóan – több új törvény mellett – az országgyűlés döntött a megváltozott munkaképességű emberek jövőbeni ellátási rendszeréről, így 2012. január 1-jétől rokkantsági nyugdíj, baleseti rokkantsági nyugdíj, rehabilitációs járadék, rendszeres szociális járadék és átmeneti járadék nem állapítható meg, helyüket a rehabilitációs vagy rokkantsági ellátás veszi át.

A megváltozott munkaképességű emberek számára a jövőben kétféle ellátást lesz, a rehabilitációs ellátás, vagy a rokkantsági ellátás.

Rehabilitációs ellátásban azok részesülhetnek – legfeljebb három évig -, akiknek a foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható, illetve azok, akik tartós foglalkozási rehabilitációt igényelnek.

Rokkantsági ellátásban azok részesülhetnek, akiknek a rehabilitációja nem javasolt.

2012. január 1-jét követően az lehet jogosult a megváltozott munkaképességűek ellátásaira, akinek az egészségi állapota 60 százalékos vagy annál kisebb mértékű.

A megváltozott munkaképességűek ellátásai jövedelempótló jellegűek, ezért csak akkor lesznek megállapíthatók, ha

- az egészségi állapota miatt nem tud dolgozni, és ha

- a kérelem benyújtását megelőző öt évben legalább 1095 napon – tehát összesen három éven – át volt társadalombiztosítása.

Az utóbbi feltétel azonban nem vonatkozik azokra, akik 2011. december 31-én részesültek az ellátások valamelyikében.

A végleges törvényszöveget ugyan nem ismerjük (esküszünk, hogy mi nem voltunk ott az éjszakai eseményen, és meg sem kérdeztek bennünket! ;) ), de a törvényjavaslat szövege, valamint az MTI-hírek, és egyéb hírcsatornák (Origó, Index, Pénzcentrum, Porfólió, stb.) hírei alapján egy gyors összefoglalót állítottunk össze:

A rokkantsági ellátást a legsúlyosabb egészségkárosodással élők, tehát az eddigi 1. és 2. rokkantsági kategóriába soroltak kapják a jövőben, illetve kategóriától függetlenül azok, akik már betöltötték az 57. életévüket, vagyis a hivatalos öregségi nyugdíjkorhatárt öt éven belül elérik. Velük semmi nem történik, ellátásukat ugyanúgy kapják, mint eddig, csak nem rokkantsági nyugdíjnak, hanem rokkantsági ellátásnak nevezik majd.

Az összeg nem tér majd el az eddig folyósítottól, aki tud és lehetősége nyílik rá, az dolgozhat is, de csak addig, amíg keresete három hónapon keresztül nem haladja meg a minimálbér 150 százalékát.

Aki már 62 éves is elmúlt, vagyis betöltötte az öregségi nyugdíjkorhatárt, és eddig „korbetöltött rokkantsági nyugdíjat” kapott, az a jövőben öregségi nyugdíjat kap, melynek összege változatlan marad az eddigihez képest.

Rehabilitációs ellátást azok kapnak, akik a jelenlegi besorolás szerint a 3. kategóriába tartoznak, vagyis a legkevésbé súlyos károsodással élnek, és 57 évnél fiatalabbak.

Ebből a körből próbálják meg kiszűrni az indokolatlanul leszázalékoltakat, illetve azokat, akik még valóban képesek dolgozni.

Ez a kör, várhatóan jövő januárban, kap értesítést a változásokról, és felszólítják őket rokkantsági felülvizsgálatra. Aki elmulasztja a felülvizsgálatot, annak a rehabilitációs ellátását megszüntetik.

A felülvizsgálat végeredményeként

- kimondhatják a rokkantnyugdíjasról, hogy nem rehabilitálható, ezzel rokkantsági ellátásra jogosult (a mostani rendszerben 3. kategóriájú rokkantnak az számít, aki legfeljebb 67 százalékban egészséges, az új rendszerben viszont csak annak jár rokkantsági ellátás, aki legfeljebb 60 százalékban egészséges).

- a vizsgálat megállapíthatja azt is, hogy rehabilitációt követően van esélye a munkára a rokkantnak. Ők a jövőben nem rokkantsági nyugdíjat fognak kapni, hanem úgynevezett rehabilitációs ellátást, amely csak 3 évig jár. A három év alatt kellene a megváltozott munkaképességűnek elhelyezkednie.

A felülvizsgálatot – információink szerint – azoknál kezdik, akik a legközelebb vannak a védett korhoz, vagyis, akik – akár hónapokon belül – hamarosan betöltik az 57. évüket, védettséget ugyanis a felülvizsgálatnál állapítják meg, ekkor szűrik ki azokat, akiknek már csak öt évük van a nyugdíjig.

(forrás: konyvelozona.hu)